Michael Warden har med "design energetics" skrevet en viktig bok. Det er første gang det er skrevet en bok som belyser sammenhengen mellom kinesisk formforståelse og vestlig vitenskapelig tenkning på en grundig måte. Boken med med undertittel «det gamle pulsslaget av feng shui i en moderne verden» kom ut i mai i år. I den har Warden fulgt sin lidenskap for feng shui og arkitektur, og han viser at den forståelsen man hadde om naturen i det tradisjonelle Kina, nå bekreftes av moderne vestlig vitenskap. Warden er en engelsk feng shui rådgiver og lærer. I mange år har han samlet stoff til denne boken og har hatt som mål å vise at kinesisk tankegang og erkjennelse er forenlig med vestlig forståelse av virkeligheten. Boken er inspirert skrevet, den er veldokumentert og har gode illustrasjoner. Etter min mening fortjener boken en utførlig omtale. Jeg har derfor delt anmeldelsen opp i to deler. Denne første delen er ment som en interessevekker, mens i den andre delen vil jeg beskrive nærmere hvilke temaer Warden belyser. Den kinesiske forståelsen av loven om de fem elementer beskrives i boken, noe som burde være av særlig interesse for vestlige arkitekter. Loven beskriver naturlige prosesser og kineserne bruker den for å skape balanse i mennesket såvel som i omgivelsene. Romformer er klassifisert i overensstemmelse med denne loven og det er også menneskets emosjoner. Dette gjør at feng shui utøvere f.eks. kan bruke loven om de fem elementene til å vurdere hvilken effekt en romform har på den som oppholder seg i en bygning. Så vidt jeg vet er dette en hvit flekk på vestlige arkitekters kart, forståelsen av sammenhengen mellom form og psyke, hvilken psykisk virkning et rom/en form har på de som oppholder seg i rommet. Warden beskriver, ikke bare hvilke metoder som feng shui utøvere benytter seg av, men han bruker eksempler fra vestlig arkitektur fra Rudolf Steiner til Christopher Alexander. Warden har tatt mål av seg til intet mindre enn å vise at de erfaringene som feng shui utøvere har opparbeidet gjennom århundrene, ikke bare er forenlig med moderne forskning men at de er høyst relevante for vestlige arkitekter. Etter min mening har Warden lykkes med sitt prosjekt. Det er blitt en spennende bok som har mye å bidra med både for studenter innen arkitektur og feng shui såvel som for de som ønsker å sette seg dypere inn i hva feng shui handler om. Klassisk feng shui dreier seg ikke først og fremst om innredning av boliger, for feng shui er den tidløse kunnskapen om hvordan vi formes av omgivelsene og hvordan vi kan forme, innrede og bo på en balansert måte. Terje Eugen Holthe Drammen Feng shui bokanmeldelse - del 2 Den første delen av bokanmeldelsen var ment som en appetittvekker. Der kom jeg også med påstanden om at en hvit flekk på arkitekters kart er forståelsen av sammenhengen mellom form og psyke. Kineserne har synspunkter på også dette og bruker loven om de fem elementer når de vurderer virkningen av en romform på følelseslivet vårt. Det er etter hvert mange i vesten som har beskrevet denne loven, ikke minst i sammenheng med akupunktur, for loven om de fem elementer brukes innen urtemedisin, akupunktur og feng shui. Men loven er etter min mening bedre beskrevet i Wardens bok enn i mange andre bøker fordi den settes inn i en større sammenheng. «Arkitektur er frossen musikk» sa engang Johan Wolfgang von Goethe. Dette er et av mange sitater som krydrer denne boken. Warden begynner sin bok med å stille de grunnleggende spørsmålene «Hva er liv og hva er omgivelser og hvordan påvirker de hverandre?». Det er dette den gamle kunnskapen om feng shui har vært opptatt av og Warden, med sin brede erfaring og interessefelt, har skrevet en veldokumentert bok hvor han viser at vestens vitenskaplige tenkning nærmer seg østens måte å tenke på. Han er ikke arkitekt men levende interessert i arkitektur og viser med sine eksempler at feng shui kan berike vestens arkitektur. «Liv og omgivelser er uadskillelige. Alt som lever former sine omgivelser og blir formet av omgivelsene». «Vi former våre boliger, deretter former de oss» I kapitlet «The Persistence of Memory» beskrives hvordan livsprosessen nedfeller sin historie i alle som tar del i den, slik at alt blir en tredimensjonal dokumentasjon av alt som er hendt. Tabellen fra side 129 i boken viser sammenhengen mellom de fem elementene og naturen. Tre-elementet: rektangelformet, på høykant Emosjoner såvel som organer relateres til de fem elementene. Dermed gis man en mulighet til bevisst å skape rom som er i harmoni med hvem som skal bruke et rom eller hva rommet skal brukes til. Denne tabellen viser ikke hvilke emosjoner som er knyttet til elementene, men f.eks. er tre-elementet tradisjonelt knyttet til polariteten: sinne-vennlighet, mens jord-elementet er knyttet til bekymring-omsorg. Kapitlet «Phenomenal Colour» omhandler farge-terapi, farge-sesonger såvel som hvordan farger brukes i feng shui, klassifisert i overennstemmelse med de fem elementene. «Farger er en kraft som direkte påvirker sjelen», «The Heartbeat of The I-Ching», kapitlet med utgangspunkt i den kinesiske «Forvandlingenes bok», setter nålevende arkitekturtradisjon i sammenheng med «I-Ching». C G Jung betraktet «I-Ching» som en kilde til dype arketypiske strukturer. Den er en av hjørnestenene i feng shui. Den beskriver det kosmologiske og filosofiske systemet som den gamle kinesiske kulturen bygger på. Kosmologien sentrerer seg om ideene om motsetningenes dynamiske balanse, å se utviklingen av begivenheter som en prosess og aksept av forandringenes uunngåelighet. Det vises til forskning som viser en direkte sammenheng mellom DNA strukturen og oppbygningen av de 64 heksagrammene som
( foto av sidene 189 og 193 fra «The Heartbeat of The I-Ching») I «Rhythm and Resonance» vises det til at liv karakteriseres av rytme, fra hjerteslag til årstider til det pulserende livet i våre byer, og at rytme skaper og oppløser materiell form. Som Warden sier, «Stå på forskjellige steder, se i forskjellige retninger og din verden forandres». Vår opplevelse av resonans med naturen vil bli forskjellig uansett hvor vi står på jorden. I det gamle Kina observerte man gjennom århundrene himmellegemenes innflytelse og de forskjellige himmelretningers påvirkning fysisk og psykisk. Gjennom det kom man frem til at orienteringen i rommet og bygningenes orientering i landskapet var like viktig å ta hensyn til som formen på bygningen og landskapet. «Orientering er av vesentlig betydning for livet på jorden, siden stjernene styrer hele dens eksistens», «Home - Body - Mind» beskriver universelle prinsipper i alt fra blomst til menneske til kontinent til galakse og som Warden sier, «Mennesket er skapt i universets bilde og reflekterer dette i alt som det selv skaper», eller som den ungarske arkitekten Imre Makovecz sier det: «Formålet med arktektur er å forbinde himmel og jord» I kapitlet om «Science and Meta-science» sier Warden at det er på tide at vi utvider vår forståelse av vitenskap. Han viser til Goethe og Jung og kommer inn på «Systems theory», «Morphic resonance» og «The zero point field» og med det får han satt feng shui inn i en større sammenheng, for fremdeles er det mange som ser på feng shui,som en kinesisk interiørdesignmetode av heller tvilsom karakter. Det siste kapitlet, «Diversity and Co-operation», åpner for en dialog mellom forskjellige disipliner av miljødesign, som geo-biologi, studiet av elektromagnetiske felt, fargeterapi såvel som arbeider av Rudolf Steiner og Christopher Alexander. Både Steiner og Alexander er vist mye oppmerksomhet i boken. Det er ikke bare Warden som setter pris på Christopher Alexander. En annen feng shui rådgiver og forfatter av taoistisk litteratur, Eva Wong, nevner i en av sine bøker at Christopher Alexander var den eneste nålevende vestlige arkitekten hun kjente til som kom nær feng shui i sin tankegang Da tenker hum ikke bare på "The Timeless Way of Building", men også på hans "The Nature of Order - An Essay on the Art of Building and the Nature of the Universe".
( foto av side 311 & 312 fra «Diversity & Co-operation») Dette er den første boken jeg har sett som setter feng shui inn i en vestlig sammenheng på en måte som viser dybden av den kunst og vitenskap som feng shui rommer. Terje Eugen Holthe Drammen |